Her kan du læse nogle af de meste almindelig stillede spørgsmål…

Hvordan kan jeg hjælpe?

Når du ringer på vagtnummeret, så kommer du direkte i kontakt med den vagthavende dyrlæge. Hvis der mod forventning ikke bliver svaret, så læg en besked. I de fleste tilfælde kan det dreje sig om, at dyrlægen lige er optaget af en anden klient, og der vil så blive ringet tilbage indenfor kort tid.

Under samtalen kan du hjælpe meget ved at give så præcise oplysninger som muligt. Hvis du har mulighed for det, så optag en lille video af dit kæledyr, hvis det drejer sig om noget visuelt (adfærd, kramper, hoste, halthed eller lignende). Hvis det drejer sig om ændring med urinering eller afførring, så må du meget gerne tage lidt urin eller afførring med. Urinen skal være opsamlet i en beholder, som enten er steril eller er skoldet i kogende vand. Hvis du har mistanke om forgiftning, så må du gerne tage noget af kilden med (planter/pakning/mad)

Kan jeg bruge medicin, som jeg har stående i hjemmet?

Al medicin er forsynet med en dato, der oplyser dig om den sidste anvendelsesdato. Datoen angives normalt med teksten “holdbarhed” eller “anvendes inden”.

På en pakning vil der ligeledes være angivet, hvis der er begrænset anvendelsestid på medicinen, efter den er blevet åbnet. Har medicinen ændret lugt eller udseende, skal du heller ikke anvende den. 

Det medicin, som er receptpligtigt, kan du bruge til udløbsdato, hvis det drejer sig om tabletter eller kapsler, og hvis de er opbevaret tørt, mørkt og køligt.

Hvis det drejer sig om salver eller dråber til for eksempel ørerne, øjnene eller huden, så må du kun bruge det til den igangværende behandling.

For gammel medicin eller forkert opbevaret medicin, kan være virkningsløs, og i nogle tilfælde kan den ligefrem være skadelig.

Hvis du har medicin stående derhjemme, og du er i tvivl, om du kan bruge det, så kontakt din dyrlæge.

For fodertilskud, naturmedicin og lignende håndkøbsprodukter gælder samme regler for opbevaring og holdbarhed.

Hvad gør jeg, hvis jeg ingen bil har?

Hvis du skal akut til dyrlæge, og du ingen bil har, så har du forskellige muligheder:

  • Du kan prøve familie, venner og naboer, som har en bil
  • Hvis du har Falck abonnement med dyretransport inkluderet, så kan du ringe til dem
  • Du kan bestille en taxa. Husk at gøre opmærksom på, at du skal have dyr med
Hvad gør jeg, hvis jeg finder et tilskadekommet vildt dyr?

Hvis du ser et vildt dyr i nød, så kan du altid ringe til Dyrenes Vagtcentral på nummeret 1812.
Du kan læse mere om, hvordan du skal forholde dig på https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/vagtcentralen

VAGT TELEFON